078 200 5000Nooddienst

wat te doen na extractie?

Wat moet u doen en wat kunt u verwachten nadat er een tand of kies bij u is getrokken?

Pijn

Na het uitwerken van de verdoving kan er napijn optreden. Het is dus verstandig al voordat de verdoving is uitgewerkt 2 x 500 mg paracetamol in te nemen. U kunt indien nodig dagelijks 8 x 500mg paracetamol innemen. Mocht dit niet voldoende zijn, dan kunt u daarnaast nog 4 x 400 mg Ibuprofen innemen. Het verwijderen van een kies kan 1 á 2 weken nalast geven. Indien u na twee weken nog pijnklachten heeft, dan is het aan te bevelen contact met onze praktijk op te nemen.

Bloeding

Er is sprake van nabloeding als er donkerrood bloed met stolsels in de mond komt.

Neem dan de volgende maatregelen:

1. Vouw een gaasje op tot een prop of neem een theezakje of maak een knoop in een katoenen zakdoek en leg deze op de wond.

2. Bijt nu op het gaasje, theezakje of zakdoek en druk dit een half uur lang tegen de

wond.

Meestal zal de bloeding gestopt zijn, maar herhaal dit indien nodig.

Wat mag niet:

1. U mag de wond de eerste 48 uur NIET spoelen, het stolsel wordt dan weggespoeld

en de wond gaat weer bloeden.

2. U moet proberen zware lichamelijke inspanning te vermijden.

2. U kunt het beste de eerste 48 uur GEEN alcoholische drank gebruiken en het is

beter het roken zoveel mogelijk te beperken, omdat anders de wond wordt

geïnfecteerd, hetgeen behoorlijke napijn kan veroorzaken.

Wat mag wel:

1. Zodra de verdoving is uitgewerkt mag u gewoon drinken. Met eten wat voorzichtig

zijn bij voorkeur zacht voedsel.

2. U mag uw tanden poetsen, maar wees voorzichtig in het wondgebied.

Wat is niet normaal:

1. Als de wond ondanks langdurig dichtbijten op kompressen toch blijft nabloeden.

2. Als na 3 dagen de zwelling en/of pijn niet minder wordt, maar juist toeneemt.

De twee bovengenoemde klachten zijn reden om telefonisch contact op te nemen met de praktijk. U kunt ons bereiken op tel. nr.: 0183 - 50 34 46 van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Buiten deze tijden kunt u terecht bij de tandartsennooddienst: 0900 - 8602